Blog
Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
Onderwijs & innovatie
Interview Maartje en Josha – adviseurs onderwijs
We moeten ons als school altijd bezighouden met de vraag hoe we zorgen voor een optimale en veilige omgeving, zodat kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen
De vakgroep Onderwijs & innovatie van NCOD krijgt vleugels dankzij Maartje en Josha. Deze twee visionaire adviseurs delen niet alleen een geschiedenis van 22 jaar vriendschap, maar ook een gedeelde passie: het vernieuwen en verbeteren van het onderwijslandschap. In dit interview laten ze ons niet alleen kennismaken met hun expertise en ervaring, maar ook met hun dromen en idealen voor de toekomst van het onderwijs.
Maartje: "Eerst was ik leraar basisonderwijs en groeide daarna door tot schoolcoördinator. Ook hield ik me de afgelopen jaren bezig met onderwijsontwikkeling voor (hoog)begaafde kinderen. Maar ik zat met de vraag: wat wil ik daarna? Toen vroeg Josha of ik wilde helpen om de vakgroep Onderwijs & innovatie op te zetten en nu zijn we hier. Op deze manier kunnen we impact maken op het totale systeem."
Josha: “Het is mooi om na te denken over het onderwijssysteem, want wat is onderwijs? Onderwijs is alles. En daar valt zo veel te verbeteren ten behoeve van de ontwikkeling van het kind. Ik kijk bijvoorbeeld naar de onderwijsarchitectuur, makkelijk gezegd: hoe richt je je lokaal in om ontwikkeling te stimuleren.”
Maartje: "Er zijn verschillende kinderen die vastlopen in het onderwijs. Ik heb zelf veel met hoogbegaafde kinderen gewerkt die door onvoldoende passend onderwijsaanbod vastliepen. Wat de nodige gevolgen heeft. Als we dat kunnen verbeteren vanuit NCOD, dan ben ik blij.”
Josha: "Ik ben strategisch adviseur op onderwijshuisvesting, ik netwerk en schrijf beleid. Ook doe ik vergelijkend- en actie-onderzoek. Denk aan de betaalbaarheid van zorg en rol van robotica. Daarnaast werk ik als leraar. Ik wil leraren en leerlingen aanzetten tot lezen, dat vind ik belangrijk."
Maartje: "We vullen elkaar goed aan met verschillende kennis. Ik ben namelijk hoogbegaafdheidsexpert en begeleider passend onderwijs. Ik geef training in het versterken van leerkrachtvaardigheden. Daarnaast word ik enthousiast van het begeleiden van verandertrajecten binnen het onderwijs. Ik ben iemand die de theorie goed weet toe te passen in de praktijk. Als positieve doener ben ik heel goed in het aanzetten van kinderen en leraren."
Onderwijs is uitgestelde beloning.
Josha: "Oud leerlingen die aangeven wat voor impact ik op ze heb gemaakt. Onderwijs is uitgestelde beloning. Ook ben ik trots op mijn boeken, waar 5 jaar onderzoek aan vooraf ging."
Maartje: "Mooi gezegd, ook ik ben trots op het verschil dat ik maak in de levens van kinderen en mensen. Als ik heb bijdragen aan hun ontwikkeling, dan ben ik blij. Daarnaast ben ik trots op het onderwijs wat ik heb ontwikkeld en waar 180 scholen gebruik van maken."
Maartje: "Josha zet mensen aan het denken en hij geeft veel vertrouwen, dat bevordert de eigen verantwoordelijk."
Josha: "Ja, ik breng verstrooiing in beeld en breng het terug naar de basis. Maartje overziet juist weer heel goed het overzicht en weet dan ook welke eerste stap gezet moet worden om verandering in gang te zetten."
Josha: "Vrije tijd bestaat niet voor mij. Ik wil volgend jaar meedoen aan WK schoenenpoetsen. En ik ben vrijwilliger van eigen stichtingen:
Maartje: "Ik vind het heerlijk om te sporten en doe aan 'Mom in balance'. Ik geniet echt van samen dingen doen met het gezin, mijn man en 4 kinderen. In mijn vrije tijd bak ik (brood) en ik hou van lekker eten. Wel met elkaar, want ik ben graag onder de mensen.”
Josha: "Het vak van de leraar moet terug naar de leraar. Autonomie is belangrijk. In het onderwijs is veel al bepaald in lesprogramma’s. Scholen moeten kunnen uitleggen waarom ze doen wat ze doen en daar moeten leraren met lef staan."
Maartje: "Laten we als scholen voortdurend bezig zijn met de vraag: hoe zorgen wij voor een veilige en uitdagende plek waar optimale ontwikkeling mogelijk is? Zodat we blije en gelukkige kinderen en jongeren kunnen opleiden tot (mentaal) gezonde en gelukkige burgers.”