Projectcasus Publiekszaken
Samenwerken en opleiden: NCOD Publiekszaken bij de gemeente Utrecht
NCOD heeft een langdurige samenwerking met de gemeente Utrecht. Zo ook op het gebied van Burgerzaken. Een aantal NCOD-ers zijn gedetacheerd bij de gemeente en werken daar met veel plezier. De focus ligt op aangiften verblijf en adres, burgerlijke stand, IPR, BRP, naturalisatie en optieprocedures. Daarnaast coachen we nieuwe medewerkers on the job.
Grote diversiteit aan werkzaamheden
Burgerzaken bij de gemeente Utrecht zorgen voor een grote diversiteit aan werkzaamheden. Mede doordat er veel expats en studenten wonen, want bij een internationale samenleving komen andere zaken kijken. Denk aan de toepasbaarheid van het internationaal privaatrecht. Dagelijks heeft het team bij Burgerzaken te maken met personen- en familierecht bij aangiften van geboorte, het aangaan van een huwelijk of geregistreerd partnerschap en de verwerking van persoonsgegevens in de Basisadministratie persoonsgegevens.
Belangrijkste resultaten
Goede inwerking in de materie en de toepasbaarheid van het eigen beleid vraagt veel kennis en flexibiliteit. We doen dit niet alleen door NCOD-ers in te zetten bij de gemeente, maar ook door huidige en nieuwe medewerkers van de gemeente op te leiden en te coachen. NCOD heeft een sleutelrol gespeeld in het professionaliseren van het bestaande opleidingsplan door middel van onze e-learning, coaching on the job en terugkomdagen. Hierdoor wordt permanente educatie gestimuleerd en wordt de kwaliteit en actualiteit van de kennis van de medewerkers gewaarborgd.
Uitdagingen bij dit project
Een opdracht op Burgerzaken vraagt om maatwerk. De uitdaging daarbij is tweeledig:
- de verschillende karakters, werk- en denkniveau en leerstijlen van medewerkers
- de omvang van de wet- en regelgeving in het vakgebied
Bij Burgerzaken heb je te maken met veel verschillende wet- en regelgeving. Als medewerker werk je bijvoorbeeld met het Burgerlijk Wetboek, Besluit burgerlijke stand, Wet op de lijkbezorging, Rijkswet op het Nederlanderschap, Wet basisregistratie personen (BRP), Regeling en Besluit BRP, Reglement rijbewijzen en de Wet op de identificatieplicht. Daarnaast hebben werknemers verschillende karakters, werk- en denkniveau en leerstijlen, daarom is maatwerk nodig. De medewerkers van NCOD kijken dan ook goed naar de (leer)behoeften van de mensen in een groep en schakelen heel snel bij een complexe casus aan de burgerzakenbalie.
Samenwerking tussen gemeente Utrecht en NCOD
Anita de Jong-van den Hoeven, teammanager Burgerzaken bij de gemeente Utrecht, geeft aan: “De samenwerking tussen de gemeente Utrecht en NCOD kenmerkt zich door betrouwbaarheid. Het nakomen van onze afspraken staat centraal, waardoor we een solide basis leggen voor een succesvolle samenwerking.”
Vanuit NCOD zijn we trots op de samenwerking met de gemeente Utrecht en blijven we ons inzetten om waarde toe te voegen met onze persoonlijke aanpak.
Bij dit project is het volgende team betrokken van NCOD Publiekszaken: Denise, Daisy, Dennis, Diana, Chantal, Martijn en Ylva. Zoek jij ook mensen voor jouw gemeente? Neem hieronder contact op met Denise.
Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen?
Neem contact op met Denise, vakgroepleider Publiekszaken