Interview
Abel zet zijn expertise in voor de medewerkers
Digitalisering & informatiemanagement
Disruptie, de nieuwe balans
De Nederlandse wet- en regelgeving heeft nog nooit eerder zo'n ingrijpende transformatie teweeggebracht in de manier waarop de overheid informatie behandelt en digitale diensten verleent. De bedoelingen zijn nobel: burgers beter informeren en het zakendoen met de overheid vereenvoudigen, met behoud van onze persoonlijke vrijheid.
Maar, eerlijk is eerlijk, de veelheid aan regels vormt voor veel gemeenten een uitdaging. De complexiteit, onduidelijkheid en tegenstrijdigheden tussen verschillende wetten maken het er niet makkelijker op. Daarnaast schiet de uitvoerbaarheid nogal eens tekort.
Bovendien, we hébben het al zo druk! Er is vaak onvoldoende capaciteit voor plotselinge implementaties, waardoor we ongeveer ieder half jaar in grote haast nieuwe programma's of projecten opzetten. We huren een programmamanager in en starten een nieuwe bewustwordingscampagne. Alles om maar op tijd klaar te zijn voor de voorgenomen ingangsdatum van de eerstvolgende wet. Die meestal ook nog drie of vier keer verschuift. En onze arme collega’s, die riolen willen beheren of beleid willen maken om schooluitval te voorkomen, die bedelven we onder weer een nieuwe regel, tool, of ‘houding en gedrag’. Met grote regelmoeheid tot gevolg.
Kan het anders? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat nieuwe ontwikkelingen niet als disruptief worden ervaren, maar juist als versterking van onze ambities?
Als we kijken naar de wetgeving, zien we dat deze zich grofweg laat indelen in de thema's 'Transparantie en openbaarheid', 'Dienstverlening' en 'Informatieveiligheid, privacy en ethiek'. Hoe kunnen we deze wetten integreren zonder dat dit enorme verstoringen veroorzaakt, maar ook zonder grote juridische of politieke risico's?
Wij geloven dat het zinvol is om onderscheid te maken tussen 'wat moet je hebben?' en 'wat moet je doen?' Aan de ene kant zijn bepaalde structurele elementen van belang, zoals procesgericht en portfoliogericht werken. Aan de andere kant is het cruciaal dat medewerkers zich gesteund voelen, weten wat ze doen en nieuwe wetgeving niet ervaren als een last, maar als een kans.
Nieuwe wetgeving vloeit simpelweg voort uit de dagelijkse taak om niet alleen te zorgen voor paspoorten, fietspaden of regionaal energiebeleid, maar ook voor het continu verbeteren van eigen werkprocessen.
Op het gebied van structuur zijn er enkele essentiële bouwstenen, met name op het gebied van bedrijfsvoering. Ons advies:
Maar structuur alleen is niet genoeg. Minstens zo belangrijk is hoe mensen werken. Het is essentieel dat er eigenaarschap wordt genomen, dat medewerkers worden opgeleid en dat er aandacht is voor de cultuur binnen de organisatie.
NCOD heeft een model ontwikkeld om met dit inzicht daadwerkelijk aan de slag te gaan. We hebben adviseurs met kennis van de verschillende beleidsterreinen beschikbaar om te ondersteunen bij dit proces.
Auteur: Feline Gillesen, adviseur Digitalisering & informatiemanagement
Neem contact op met Ineke, adviseur Digitalisering & informatiemanagement